نشست خبری با محوریت اقدامات اجرایی طرح داناب و گسترش سواد آبی کردستان، برگزار شد

با حضور جمعی از خبرنگاران، معاونین و مدیران شرکت آب منطقه‌ای و جهاد دانشگاهی استان کردستان روز شنبه 12 اسفند نشست خبری در راستای تبیین دستاوردها و ارائه گزارش عملکرد اجرای طرح داناب و گسترش سواد آبی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کردستان، کامران سهرابی در این نشست با اشاره به ممنوعه بودن دشت‌های قروه و دهگلان، گفت: استفاده بی‌رویه و نادرست از منابع آب زیرزمینی ، دشتهای ممنوعه را به وجود آورده که چاره‌ای جز اصلاح الگوی کشت و مدیریت مصرف آب نیست.

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کردستان، افزود: با اطلاع‌رسانی به دانش‌آموزان و آگاه‌سازی کشاورزان از این طریق، دیگر کشاورزان نیز به سمت استفاده درست از آب و الگوی صحیح کشت ترغیب می‌شوند.

مدیر دفتر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: هشت هزار حلقه چاه آب غیرمجاز در استان وجود دارد که علاوه بر فعالیت این تعداد، شاهد بهره‌برداری‌های غیرقانونی از چاههای مجوزدار نیز هستیم.

وی افزود: در حال حاضر با کسری ۷۰۰ میلیون متر مکعب در آبخوان‌های استان مواجه هستیم که منجر به فرونشست زمین شده است.

ولید خالدیان خاطرنشان کرد: هشت هزار حلقه چاه غیرمجاز هم در سطح استان وجود دارد که این وضعیت مطلوبی نیست و یکی از مهمترین عوارض فرونشست زمین و در شرق کردستان عوارض آن کاملا مشهود است.

ی به نصب کنتورهای هوشمند در دشت های دهگلان، قروه و چاردولی اشاره کرد و افزود: ۱۰۰ درصد چاه های آب به کنتور هوشمند مجهز شده که شامل چهار هزار و ۲۰۰ کنتور است.

مدیر دفتر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان با اشاره به اجرای طرح داناب، این طرح را یکی از طرح‌های موفق و مهم وزارت نیرو در راستای فرهنگ‌سازی مصرف آب اعلام کرد.

وی ادامه داد: وزارت نیرو علاوه بر اقدامات سازه‌ای در حوزه آب، اقدامات غیرسازه‌ای نیز در دستور کار دارد که طرح احیا و تعادل‌بخشی آبهای زیرزمینی از جمله آن است.

خالدیان با بیان اینکه طرح داناب زیرمجموعه کلان طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی است، گفت: با مطرح شدن بحث توسعه و خودکفایی، هجوم بهره برداری به سمت آب های زیرزمین سوق یافت که همین قضیه موجب شد بیش از ۶۰۰ دشت در سراسر کشور به مناطق ممنوعه تبدیل شد.

وی به اجرای طرح علاج بخشی منابع زیرزمینی از اوایل دهه ۸۰ اشاره و اضافه کرد: این طرح در قالب ۱۵ طرح جمع بندی و عنوان آن به طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی تغییر پیدا کرد.

به گفته مدیر دفتر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان، آب زیرزمینی تعریف خاص خود را دارد در جایی معنی پیدا می کند که آبخوان داشته باشد.

خالدیان با اشاره به وضیت منابع آبی، ادامه داد: براساس آخرین آمار ۱۵ هزار حلقه چاه بهره برداری در استان وجود دارد که سالانه بیش از ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب زیرزمینی مصرف می شود.

وی اظهار کرد: فرو نشست زمین به دلیل بهره‌برداری نامطلوب از منابع آب زیرزمینی به وجود آمده که وزارت نیرو با هدف به تعادل رساندن منابع آبی چند طرح را تصویب کرده و مهم‌ترین آن استقرار گروه‌های گشت و بازرسی است.

در ادامه این نشست سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی کردستان هم اظهار کرد: ایران تقریبا یک سهم از بارش های جهانی را دارد و مصرف کشاورزی بیشتر از ۹۲ درصد از کل مصرف آبی در کشور را به خود اختصاص می دهد.

مهدی ورمزیار با بیان اینکه در حوزه فرهنگ‌سازی برای صرفه جویی در مصرف آب تاثیرپذیرترین قشر کودکان و دانش آموزان هستند، افزود: طرح داناب، طرح دانش‌آموزی دانایی آب است که در قالب آن گسترش سواد آبی دانش آموزان دنبال می شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه دانش آموزان نقش مهم و بسزایی در فرهنگ سازی در خانواده ها دارند در سال ۱۳۸۹ طرح داناب در استان خراسان رضوی مطرح و به صورت پایلوت در ۶ استان کلید خورد و در مدت یک سال در ۳۱ استان به اجرا درآمد.

سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی کردستان با بیان اینکه در کردستان پنجمین سال اجرای داناب را پشت سرگذاشتیم، ادامه داد: آب منطقه ای کردستان از استان های برتر در این حوزه است.

ورمزیار با اشاره تفاهم‌نامه سه‌جانبه جهاد دانشگاهی، شرکت آب منطقه‌ای و آموزش و پرورش کردستان، گفت: معاونت فرهنگی به عنوان مشاور در کنار این ۲، مجری طرح داناب بود که با موفقیت آن را اجرا کرد.

وی افزود: در این طرح با تعامل بسیار خوب، کارگاهها و محتوای آموزشی ویژه‌ای تولید کرد و در اختیار دانش‌آموزان مقاطع تحصیلی متوسطه اول و دوم قرار گرفت.

ورمزیار هدف از اجرای طرح داناب را افزایش دانایی و آگاهی بخشی به دانش آموزان برشمرد و گفت: این طرح با بخش‌های آموزشی، انگیزشی و آینده‌نگری در صدد است تا منابع آب زیرزمینی با محدودیتهای موجود را حفظ و مورد استفاده آیندگان قرار گیرد.

کد خبر: 1334
  تاریخ خبر : 1402/12/13