آغاز برگزاری کارگاه آموزشی دانش آموزان طرح گسترش سواد آبی در کردستان

برگزاری کارگاه آموزشی اجرای طرح گسترش سواد آبی (بر پایه کتاب انسان و محیط زیست ) با محوریت سیلاب، ویژه دانش آموزان دختر، مقطع متوسطه دوم در کردستان آغاز گردید

 

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای کردستان، کارگاه آموزشی اجرای طرح گسترش سواد آبی با حضور جمعی از مدیران و کارشناسان شرکت آب منطقه‌ای کردستان در دبیرستان دخترانه "فضیلت" ناحیه یک سنندج برگزار شد.

کامران سهرابی مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای کردستان، ضمن تقدیر و تشکر از همکاری مدیرکل آموزش و پرورش و تلاشها‌ی مدیریت و گروه آموزشی دبیرستان فضیلت و همچنین همکاران شرکت آب منطقه‌ایی کردستان و مدیریت منابع آب شهرستان سنندج، اظهار‌داشت: اخیرا تفاهم‌نامه‌ای با اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان منعقد گردیده که بر اساس این تفاهم‌نامه دو طرح داناب یا دانای آب ویژه دانش آموزان مقاطع هفتم و هشتم و نهم و طرح گسترش سواد آبی بر پایه کتاب انسان و محیط زیست ویژه دانش‌آموزان مقطع یازدهم را در استان کردستان آغاز کرده ایم.

سهرابی ضمن تاکید و تمرکز بر اهمیت بحث آب بعنوان یک عنصر حیاتی به دانش‌آموزان و دبیران، یادآورشد: بخش اول کتاب انسان و محیط زیست به آب و چالش‌های منابع آبی اختصاص داده شده است.

وی با توجه به بارش های اواخر سال 97 و اوایل سال 98 که موجب حوادث زیانباری در جریان وقوع سیلاب‌ها شد، افزود: تمرکز ما امسال بر بحث چالشها و عوامل بوجود آورنده این بلای طبیعی می‌باشد و در تلاشیم تا با آموزش و فرهنگ سازی، راهکارهای مقابله با سیل و اقدامات قبل، حین و بعد از وقوع سیل را نهادینه نمائیم تا از خسارات ناشی از سیلاب های احتمالی بکاهیم.

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کردستان، هدف از برگزاری این کارگاه را معرفی مبانی منابع آب و همچنین مهارت‌افزایی در مواجه با سیلاب عنوان کرد و افزود: در این راستا روز پنجم اسفند سال‌جاری با به صدا درآمدن زنگ سیلاب در مدارس متوسطه دوم استان، مانور سیل در این مدارس اجرا خواهد شد.

کامران سهرابی دو بحث پرآبی و کم آبی را از تهدیدات بسیار جدی برای نسل بشریت برشمرد و ادامه‌داد: هرچند که استان کردستان از نظر منابع آبی در شرایط مطلوبی قرار دارد لیکن برخی از مناطق استان ازجمله دشت های قروه و دهگلان از نظر افت منابع آبی دچار بحران شده و کشاورزان این منطقه با مشکلات جدی در این حوزه روبرو هستند.

عبداله دولتیاری مدیر اداره منابع آب شهرستان سنندج، با اشاره به مهمترین چالشهای جهانی قرن بیست و یکم، عنوان کرد: تغییرات اقلیمی، کمبود منابع آب شیرین، بیابانزایی، عدم تضمین توسعه پایدار، انقراض گونه های گیاهی و جانوری، آلودگی های زیست محیطی، رشد بی رویه جمعیت، عدم امنیت غذایی، فقر و مخاطرات و بلایای طبیعی ( جوی و اقلیمی ) از عوامل ایجاد چالش و بحران آب در سالهای اخیر بوده است.

وی در ادامه افزود: وقوع بلایا، اصل غافلگیری و متفاوت بودن شکل‌گیری، اثرپذیری و مقابله با آنها از ویژگی‌های اصلی بلای جوی و اقلیمی را غیرقابل اجتناب دانست و اذعان داشت: پرهیز و اجتناب از بلایای طبیعی تقریبا کاری غیر ممکن است.

عبداله دولتیاری، با اشاره به اینکه  سیل 40 درصد از مخاطرات طبیعی را در دنیا به خود اختصاص داده است، افزود: سیلاب یکی از پدیده‌های طبیعی است که به دلیل بارش باران در مدت زمان کوتاهی به وجود آمده و از تراز یا جریان زیاد آب در سطح زمین، داخل رودخانه، دریاچه یا در منطقه ساحلی که منجر به اثرگذاری قابل توجه می گردد؛ بوجود خواهد آمد.

وی با بیان اینکه بشر از دیرباز با سیلاب آشنا بوده است، یادآورشد: اثرات مخرب سیلاب در گذشته به مراتب کمتر از حال بوده است و در این باب، کمبود جمعیت و درنتیجه محدود بودن صنایع، زمین های کشاورزی و فعالیت های بشری در منطقه از عوامل اصلی این فرایند بوده است.

دولتیاری ادامه داد: در سال‌های اخیر رشد شهرهای واقع در حاشیه رودخانه‌ها که ناشی از افزایش تمرکز جمعیت و سرمایه بوده، موجب شده است تا ساکنین و املاک موجود در منطقه، در معرض سیل قرار گیرند و این واقعه موجب تلفات و خسارات زیانبار و غیر قابل جبرانی برای آنها گردد.

وی سیل ناگهانی، سیل رودخانه ای، سیل دریایی، سیل ناشی از ذوب برف و سیلاب شهری را در زمره طبقه بندی سیل‌های کشور برشمرد و اضافه کرد: دخل و تصرف غیرمجاز در بستر و حریم رودخانه مسیل‌ها موجب پر شدن مجرا و جاری شدن آب در منطقه سیلابدشت شده که منجر به زیرآب رفتن مناطق دیگر نیز میشود و همچنین این امر، فرسایش کرانه‌های رودخانه و تغییر مسیر رودخانه‌ها با گذشت زمان و درنتیجه وقوع سیلاب‌های مخرب را به همراه دارد.

دولتیاری تخریب منابع طبیعی و پوشش گیاهی منطقه، ساخت سازه تقاطعی با رودخانه مانند پل و جاده بدون درنظر گرفتن هیدرولیک رودخانه را از عوامل  موثر در ایجاد سیلاب دانست و گفت: تجمع شاخ و برگ و تنه درختان در پشت پل و تخریب پل بر اثر سیلاب و برداشت بی‌رویه مصالح از رودخانه نیز از دیگر عوامل ایجاد خسارت در اثر سیلاب است .

وی اقدامات پیشگیرانه سازه‌ای و غیر سازه‌ای را از جمله اقدامات جامع مدیریتی و کنترل کاهش سیل برشمرد و افزود: احداث سدها احداث خاکریز، فاروئینگ و بانکت، کاهش شیب رودخانه، لایروبی و بازگشایی مسیر رودخانه به منظور افزایش ظرفیت عبوری جریان، ساماندهی رودخانه‌های شهری را از جمله اقدامات پیشگیرانه در کنترل و مدیریت سیلاب برشمرد.

مدیر امور منابع آب شهرستان سنندج در پایان راهکارهای مقابله با سیلاب های احتمالی و اقدامات ایمنی که می‌بایست قبل، حین و پس از وقوع سیل رعایت شود را برای دانش‌آموزان بصورت تصویری و مبسوط توضیح داد.

 

کد خبر: 747
  تاریخ خبر : 1398/11/16